Obchodníci se v předvánočním období snaží více než kdy jindy zákazníky zaujmout, ne vždy se tak děje v souladu se zákonem. Za lákavými nabídkami často stojí nekalé praktiky typu neúplných informací o cenách nebo falešných slev.
Téměř dva roky platí novela zákona o ochraně spotřebitele, která provádí evropskou směrnici 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu a která zakazuje klamavé a agresivní jednání podnikatelů. Přesto se nekalé praktiky u řady obchodníků stále objevují a v předvánočním čase jich ještě přibývá.
„Předvánoční období je pro některé nepoctivé podnikatele ideálním časem - každý potřebuje dárek, čím levněji, tím lépe, mnohdy se dárky shánějí na poslední chvíli. Spotřebitelé dostatečně nezvažují výhodnost nabídek, neporovnávají je s jinými a stávají se tak snadným cílem,“ říká Petr Jakubíček z občanského sdružení, které monitoruje výskyt nekalých obchodních praktik v České republice od účinnosti novely zákona o ochraně spotřebitele (tj. od 12. 2. 2008).
Pochybení se nejčastěji objevuje při uvádění informací o cenách - ty jsou často inzerovány jako neúplné, tj. bez daní a všech poplatků, které spotřebitel musí zaplatit. Ceny se tak zdají být na první pohled lákavě nízké, výsledná částka, kterou spotřebitel nakonec zaplatí, je však vyšší. Problémy se objevují rovněž u akčních prodejů. Zboží je inzerováno se slevou, skutečná cena zboží však zůstává stále stejná. Někteří obchodníci dále inzerují akční prodej, aniž by uvedli, po jakou dobu akce trvá (například do určitého data či do vyprodání zásob), a lákají tak zákazníky do svých obchodů, aniž by měli dostatečné zásoby odpovídající reklamě (jde o tzv. vábivou reklamu).
Před Vánocemi sílí i aktivita společností nabízející spotřebitelské úvěry. I zde by měli být spotřebitelé obezřetní a nespoléhat na lákavé nabídky, které nemusí být vždy tak výhodné. Spotřebitelé by měli nabídky důsledně zvážit a porovnat, zejména by se měli zajímat o výši RPSN, tj. roční procentní sazbu nákladů, která jim udává procentuálně podíl z dlužné částky, které musí za úvěr zaplatit (veškeré náklady spojené s úvěrem).
„Pokud se spotřebitel setká s nekalým jednáním podnikatele, měl by o tom informovat dozorový orgán, kterým je ve většině případů Česká obchodní inspekce. Ta může uložit podnikateli pokutu až ve výši 5 mil. Kč“, dodává Petr Jakubíček.
Zdroj: Triky.eu
Simbelmine
ChytráŽena.cz