Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024Školní rok a prázdniny ve školním roce 2023/2024 8 rad, než se rozhodnete vyběhnout8 rad, než se rozhodnete vyběhnout Pampeliškový med - nejoblíbenější receptyPampeliškový med - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 26.04. 2024
Dnes má svátek Oto
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Co dělat, když má vánoční dárek vadu

24. 12. 2020 | Praktické rady
I v případě vánočního dárku se může stát, že má nějakou vadu – buď nefunguje, jak má, chybí mu některá část, nebo je poškozený. Reklamovat lze sice až do dvou let po nákupu, musíte však vzniklý problém řešit včas. Jinak by prodejce vašemu požadavku nemusel vyhovět. Co se týče reklamací, nedělá zákon mezi e-shopy a kamennými prodejnami rozdíly. Je ale dobré vědět, na co si dát pozor a co můžete po prodejci žádat.

Předáním daru dochází k převedení vlastnického práva z dárce na obdarovaného. Veškerá oprávnění vůči obchodníkovi však vycházejí z původní kupní smlouvy, takže náleží tomu, kdo dárek koupil. Reklamovat tedy může v podstatě pouze původní kupující, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, což se prakticky neděje. Většinou obchodníci tuto záležitost moc neřeší, pokud se prokážete účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusejí, proto na to raději myslete.

vánoceChcete-li být dobře připraveni a problémům předejít, je nejlepší písemně postoupit obdarovanému právo reklamovat („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše související s konkrétní reklamací věci a přijímal případná plnění…“). Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího.

Důležité je také neplést si „bezdůvodné“ vracení zboží zakoupeného v e-shopu do 14 dnů od nákupu s uplatněním reklamace. Reklamovat půjdete zboží, u něhož se v průběhu 24 měsíců vyskytne vada. V takové situaci máte za zákona určitá práva, kterým se kvůli tomu, že vycházejí z vadného plnění prodávajícího, říká práva z vadného plnění. Podstatné je, jak dlouho od zakoupení zboží ho půjdete reklamovat. V prvních šesti měsících totiž máte silnější postavení – projeví-li se v této době na zboží vada, má se za to, že existovala, už když jste věc zakoupili. Jinými slovy je na podnikateli, aby prokázal bezvadnost zboží, pokud dojde ke sporu. Reklamovat samozřejmě můžete i po půl roce, nicméně bude na vás, abyste prokázali, že jste vadu nezpůsobili sami.

Vadou nemusí být jen nefunkčnost či kaz. Zboží musí mít vlastnosti odpovídající těm, které prodejce deklaroval, popřípadě s vámi konkrétně ujednal, a které můžete rozumně očekávat. Takže pokud vám přistál pod stromečkem místo objednaného zeleného svetru oranžový, či snad o dvě čísla menší, máte právo takové vady reklamovat.

O možnosti reklamace a jejím postupu byste měli být informováni již při nákupu – ať zmínkou v obchodních podmínkách, cedulí u pokladny nebo ústně. Seriózní prodejci zpravidla nabízejí k reklamaci formulář. Pokud není k dispozici, stačí jakoukoliv formou prodejci bez odkladu oznámit, že uplatňujete svá práva z vadného plnění a popsat vadu věci. Zboží můžete předat současně s uplatněním reklamace, nebo až následně. Prodejce má povinnost zboží přijmout a písemně to potvrdit, tedy vystavit reklamační protokol. Na vyřízení reklamace má 30 kalendářních dní a o rozhodnutí o reklamaci vás musí informovat.

V ideálním případě prodejce vadu uzná, stejně jako svou odpovědnost za ni. Pak máte právo na opravu věci, přiměřenou slevu nebo můžete žádat dodání nové věci. Požadavek na dodání nové věci však nesmí být nepřiměřený. Pokud vadu nelze odstranit výše uvedenými způsoby nebo pokud není možné věc používat kvůli opakovanému výskytu vady po opravě či pro větší počet vad najednou, můžete i odstoupit od smlouvy. Veškeré náklady oprávněné reklamace nese vždy prodávající, ať je vyřízena jakkoliv.

Ne vždy však s reklamací uspějete, nezřídka ji prodejce zamítne jako neoprávněnou. To může být buď tím, že žádnou vadu nezjistil – projevila se pouze vám, nahodile, a věc je nyní v pořádku; nebo vadu zjistil, ale nenese za ni odpovědnost. To musí písemně zdůvodnit, vy se poté můžete bránit znaleckým posudkem.
Zdroj: dTest




Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !